چیا

دانه چیا به دو شکل «کامل» و «آسیاب شده» در دسترس است. در سال 2013، اثر دانه سالبا چیا کامل و سالبا چیا آسیاب شده را بر «قند خون پس از غذا» در افراد سالم بررسی کردند. محققین می خواستند بدانند آیا اثر دو شکل دانه چیا بر قند خون پس از غذا متفاوت است یا خیر.

شرکت کنندگان، 13 فرد سالم (6 مرد و 7 زن با شاخص توده بدنی (BMI): حدود 25.4) بودند.

معیار خروج از مطالعه، مصرف هرگونه دارو یا مکمل غذایی بود که متابولیسم گلوکز را تغییر می داد.

همه وعده های غذایی آزمون حاوی 50 گرم کربوهیدرات قابل دسترس بودند (کربوهیدرات هایی که توسط روده کوچک انسان هضم و جذب می شوند)؛ این وعده ها عبارت بودند از:

1- (کنترل) فقط نان سفید؛

2- نان سفید با 7 گرم (دوز پایین)، 15 گرم (دوز متوسط) یا 24 گرم (دوز بالا) دانه چیا کامل؛

3- نان سفید با 7 گرم (دوز پایین)، 15 گرم (دوز متوسط) یا 24 گرم (دوز بالا) دانه چیا آسیاب شده.

شرکت کنندگان وعده های غذایی را مصرف کردند و 9 روز صبح، درحالیکه 10 تا 12 ساعت ناشتا بودند در کلینیک حاضر شدند؛ بین هر بار حضور در کلینیک، حداقل 48 ساعت فاصله بود. هم در حالت ناشتا و هم تا 2 ساعت بعد از صرف غذا (15، 30، 45، 60، 90 و 120 دقیقه بعد از غذا) از آنها نمونه خون مویرگی گرفتند.

براساس نتایج، دوز مصرفی چیا بر سطح قند خون اثر قابل توجهی داشت، اما شکل آن، خیر! هیچ عارضه جانبی ای گزارش نشد.

این مطالعه نشان می دهد که هر دو شکل دانه چیا در نان (کامل یا آسیاب شده)، به یک میزان در کاهش سطح قند خون مؤثر هستند و البته، این اثر به دوز آن بستگی دارد (هرچه میزان دانه چیا بیشتر باشد، اثر آن هم بر کاهش سطح قند خون بیشتر است.)

تاثیر دانه چیا بر میزان قند خون و تنظیم آن (فیبرهای ویسکوز در لعاب (موسیلاژ) دانه یافت می شوند. لعاب ماده ای چسبناک است؛ وقتی دانه ها در معرض آب یا مایع هضم کننده سیستم گوارش انسان قرار می گیرند، لعاب تولید می کنند.)

همچنین، اثر ضدانعقادی و ضدالتهابی دانه چیا ممکن است به جلوگیری از سکته مغزی و حمله قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!